فهرست اخبار فهرست اخبار

در مصاحبه با مسؤولان مدیریت اعلام شد :

درخشش خراسان رضوی در وصول مطالبات معوق و فروش اقساطی تسهیلات مسکن مهر در سال 93

مدیریت شعب خراسان رضوی یکی از مدیریت های برتر کشور در سال گذشته در بخش وصول مطالبات معوق، میزان اعطای تسهیلات و فروش اقساطی مسکن مهر بوده که این موفقیت ها نشان دهنده همکاری و تلاش خوب بخش های مرتبط با یکدیگر در صف و ستاد بوده است. از این رو گفتگویی را با مرتضی ناصری معاون اجرایی مدیریت، علی اصغر غلامزاده رئیس دایره حقوقی و وصول مطالبات، زهره کدخدامزرجی رئیس دایره امور اعتباری و حسین طاهررحیمی رئیس دایره امور فنی و ارزیابی ترتیب داده ایم که با هم می خوانیم.

 معاون اجرایی مدیریت خراسان رضوی اعلام کرد :
بانک مسکن رتبه سوم شبکه بانکی استان خراسان رضوی در رشد سپرده ها

جناب آقای ناصری لطفاً درخصوص وضعیت مدیریت خراسان رضوی از لحاظ تعداد شعب و عملکرد آن در بخش های مختلف سال گذشته توضیحاتی را برای خوانندگان نشریه بفرمایید؟
در حال حاضر شعب استان خراسان رضوی دارای 72 شعبه که 44 شعبه و یک باجه در مشهد و 28 شعبه در شهرستان ها می باشد و در جنوب استان نیز یک حوزه ناظر دائر است که 12 شعبه از شعب شهرستان مربوط به این حوزه می باشد.

از لحاظ رشد سپرده ها در سال جاری رتبه استان در میان شبکه بانکی جزء 3 بانک اول بوده و به لحاظ سرانه تسهیلات جایگاه اول استان را با تلاش و همدلی و همکاری در صف و ستاد دارا هستیم.

در سال 93  مسکن مهر استان چه وضعیتی داشته است؟

از ابتدای شروع این طرح در بیش از 145.000 واحد (بدون تسهیلات آماده سازی) در بخش روستایی و شهری و بافت فرسوده از محل طرح مسکن مهر به مبلغ بیش از 30.000 میلیارد مشارکت داشته ایم و با تلاش همکاران ساعی این مدیریت تاکنون نزدیکبه  94 هزار و ششصد واحد فروش اقساطی شده و 78% از اهداف تعیین شده استان در سال جاری محقق شده که جایگاه خوبی را در سطح بانک به خود اختصاص داده ایم.

با توجه به اینکه در سال 93 یکی از موفق ترین مدیریت ها در بخش وصول مطالبات معوق بوده اید به نظر شما چه عواملی در کسب این موفقیت مؤثر بوده است؟

به نظر من یکی از مهمترین علل موفقیت این مدیریت در بخش وصول مطالبات، برنامه ریزی های صورت گرفته از ابتدای سال توسط مدیر شعب استان و مشخص نمودن گروه ها که شامل مدیران استان در ستاد است که به صورت مستقیم مطالبات استان را رصد کرده و با پیگیری و برگزاری جلسات حضوری در مدیریت، عملکرد شعب را در قالب جلسات پرسش و پاسخ و شناسایی نقاط ضعف و تأکید بر نقاط قوت بررسی می کنند. همچنین استفاده از همکاران با تجربه و به کارگیری آن ها در ستاد (مدیریت) و پیگیری مطالبات مشکل دار شعب که این خود یکی از علل موفقیت در امر وصول مطالبات بوده است.

در بخش وصول مطالبات مسکن مهر اعم از روستائی و شهری، نشست های متعددی با ادارات و نهادهای تأثیرگذار مانند استانداری، بازرسی استان، بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی برگزار شده است که این سازمان ها توانسته اند کمک و مساعدت خوبی در وصول مطالبات داشته باشند.

نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد، ایجاد تیم های ویژه در مدیریت که اخطاریه ها را به صورت حضوری در روستاها با همراهی نیروی انتظامی به مدیونین ابلاغ کرده اند که این گونه فعالیت ها توانسته نتایج مثبتی را رقم بزند.

همچنین می توان به استفاده از سامانه پیام کوتاه، به کارگیری  همکاران بومی در وصول مطالبات و تشویق همکاران موفق در این بخش اشاره کرد که انگیزه بیشتری را در آنان برای پیگیری ایجاد کرده است. ضمن اینکه تأکید بر پرداخت اقساط تسهیلات از اولین قسط و عدم معوق شدن آن یکی از علل مهم در کاهش مطالبات این مدیریت بوده است.

پیشنهاد می شود با توجه به فروش اقساطی تعداد زیادی از واحد های مشارکت مدنی طرح ملی مسکن مهر، با آینده نگری مناسب در چارت مدیریت ها به ویژه در بخش حقوقی و وصول مطالبات ضمن بررسی کاملتر، متناسب با حجم تسهیلات پرداختی تجدید نظر صورت گیرد.

با توجه به اینکه دایره ارزیابی از دوایر تحت مدیریت شما است به نحوه عملکرد این دایره اشاره ای داشته باشید؟

ارزیابی های صورت گرفته در این مدیریت توسط ارزیابان بانک و همکاران شرکت اندیشه گستر البرز حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است به طوری که در مجموع جهت 173.919 واحد گزارش ارزیابی تنظیم شده که شامل گزارش های مرحله ای جهت واریز سهم الشرکه ها در مشارکت ها، فروش اقساطی قطعی، پرونده متفرقه ارجاعی و وثائق ملکی و کنترل پرونده های اندیشه گستر توسط ارزیابان بانک بوده است.

همچنین پرونده های ارزیابی شده توسط شرکت اندیشه گستر البرز مجموعاً شامل پرونده خرید خانه، مشارکت مدنی انفرادی و مجتمع و جعاله، فروش اقساطی تدریجی مسکن مهر بوده است که در همین جا از همکاران خودم در دایره ارزیابی مدیریت و شرکت اندیشه گستر البرز تشکر می نمایم.

************************************

 
 رئیس دایره حقوقی و وصول مطالبات اعلام کرد :
 تدوی طرح ویژه وصول مطالبات در مدیریت خراسان رضوی


جناب آقای غلامزاده در سال گذشته مدیریت شعب خراسان رضوی در بخش وصول مطالبات موفق عمل کرده است لطفاً اقدامات این مدیریت را در سال 93 در این خصوص بیان کنید؟

با توجه به اهمیت وصول مطالبات بعنوان یکی از راهکارهای مؤثر در تجهیز منابع از ابتدای سال 1393 در مدیریت شعب استان خراسان رضوی با جلب مشارکت کلیه نیروهای مؤثر و صاحب نظر اعم از صف و ستاد طرح ویژه وصول مطالبات تدوین و پس از تائید در کمیته وصول مطالبات استان بعنوان سند پیش روی مدیریت در طول سال مورد بهره برداری و اجراء قرار گرفته است بر این اساس اقدامات مدیریت در دو حوزه پیشگیری و پیگیری قابل طرح می باشد.

در حوزه پیشگیری ضمن تأکید بر اعتبارسنجی صحیح مشتریان و تخصیص تسهیلات بر اساس توان اعتباری مشتری ( که در سال های اخیر به دلیل تکالیف دولت قبلی در بخش مسکن به درستی اجرا نشده است) با عنایت به حجم تسهیلات پرداختی بانک در بخش مسکن مهر سعی شد ضمن استفاده از کلیه ظرفیت های موجود استان، از طریق صدور بخشنامه های متعدد و نیز در جلسات کمیسیون وصول مطالبات استان رویکرد عملی مدیریت در شیوه برخورد با پرونده های تسهیلاتی قبل از سررسید تغییر یابد لذا برقراری تعامل مؤثر و مثبت با گیرنده تسهیلات جهت حل مشکلات پیش روی پروژه های در حال اجرا و سعی در تغییر نگرش همکاران به مشتری بعنوان شریک و نه بعنوان بدهکار بانک و تلاش حداکثری جهت حل مشکلات پروژه از بعد تسهیلات دریافتی، شناسائی و پیگیری پرونده های مشارکت مدنی حداقل دو ماه قبل از سر رسید و پرونده های مشارکت مدنی صد درصد تکمیل و جلوگیری از تمدید های مکرر و غیر هوشمندانه آن ها اهم اقدامات مدیریت در حوزه پیشگیری می باشد.

در حوزه پیگیری وصول مطالبات می توان تشکیل گروه های وصول مطالبات تحت نظارت مدیران ستادی مدیریت، تمرکز پیگیری مطالبات روستائی بدلیل نوع تضامین ماخوذه در مدیریت شعب استان، برگزاری جلسات متعدد با ادارات و نهاد های تاثیر گذار خارج از بانک همچون استانداری، سازمان بازرسی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جلب همکاری و همراهی ادارات موصوف در جهت تسهیل و تسریع در برگشت منابع تخصیصی به صندوق دولت ، تشکیل تیم های ویژه جهت وصول مطالبات روستائی با همکاری شعب تحت پوشش و ابلاغ بیش از 3000 فقره اخطار بصورت حضوری در معیت مأمور نیروی انتظامی به بدهکاران مذکور در محل روستا که اشاره کرد که  با نتایج بسیار مثبتی همراه بوده است. پیگیری و تعیین تکلیف بیش از 40 درصد پرونده های اجرائی مدیریت در طول سال 93 و تشکیل تیم ویژه جهت وصول مطالبات فروش اقساطی مسکن مهر در مشهد و شهر جدید گلبهار از آن جمله است.

چه عواملی را در موفقیت مدیریت در بخش وصول مطالبات مؤثر می دانید؟

به نظر من تقویت دایره حقوقی و وصول مطالبات استان جذب نیروهای مجرب و کارآمد برای فعالیت در بخش وصول مطالبات، مدیریت کارآمد استان با تأکید بر کار تیمی در بخش وصول مطالبات ، برقراری تعامل مثبت و سازنده با سازمان های خارج از بانک و دوایر تأثیرگذار در سطح مدیریت به ویژه دایره امور اعتباری از جمله دلایل موفقیت مدیریت در وصول مطالبات محسوب می شود.

همچنین باید از برنامه ریزی منظم در طول سال و تشکیل مرتب جلسات کمیسیون وصول مطالبات یاد کنم بطوری که در سال 93 بیش از 30 جلسه کمیسیون در مشهد و شهرستان ها برگزار شده است.

به نظر شما عمده ترین مشکلات مدیریت در بخش وصول مطالبات تاکنون چه بوده است؟

عمده مشکل مدیریت درخصوص تعیین تکلیف مطالبات ، تسهیلات بهسازی مسکن روستائی است که به ویژه در شهرستان ها است که نسبت آن به سرعت در حال افزایش است.

با توجه به حجم تسهیلات پرداختی بانک در بخش مسکن مهر اصلاح ساختار مدیریت ها در بخش حقوقی و وصول مطالبات اجتناب ناپذیر خواهد بود و در این خصوص تدوین یک ساختار منسجم و یکپارچه حقوقی و وصول مطالبات بدلیل ماهیت کار وصول و حقوقی مؤثرتر خواهد بود.

مدیریت خراسان رضوی برای وصول مطالبات  در سال 94 چه برنامه ای دارد؟

با توجه به تجربه نسبتاً موفق مدیریت در سال گذشته  سعی خواهد شد در سال 94 با آسیب شناسی مناسب طرح ویژه وصول مطالبات سال 93 و رفع نواقص آن به ویژه در بخش جلب مشارکت ادارات و نهادهای خارج از بانک که در تسهیل وصول مطالبات نقش مؤثری دارند، تغییر در ترکیب تیم های وصول مطالبات مدیریت، ارتقاء نقش و جایگاه آن ها و نیز تمرکز پیگیری پرونده های دارای بیش از 15 قسط معوقه در دایره حقوقی و وصول مطالبات از برنامه های مدیریت در سال 94 است.

************************************
 
 رئیس دایره اعتباری خبر داد:
خراسان رضوی رتبه اول کشور در پرداخت تسهیلات مهر


سرکار خانم کدخدامزرجی لطفاً به فعالیت های انجام شده در قالب تسهیلات مهر اشاره ای داشته باشید.

از ابتدای شروع طرح تاکنون (در این استان از اردیبهشت ماه 88) با پرداخت بیش از 30000 میلیارد ریال تسهیلات در احداث بیش از 145 هزار واحد مسکونی (بدون تسهیلات آماده سازی) در بخش های شهری و روستائی و بافت فرسوده از محل خط اعتباری مهر مشارکت کرده و  رتبه اول کشور را پرداخت تسهیلات مهر به خود اختصاص داده ایم.

چه تعداد از این واحدها تا پایان سال 93 تعیین تکلیف شده اند؟

از ابتدای طرح تا پایان سال 93 بیش از 94600 واحد تعیین تکلیف شده که 31300 واحد آن مربوط به سال 93 است که نسبت به هدف تعیین شده (39735 واحد ) در حدود 78% هدف محقق شده است.

در بخش فروش اقساطی تسهیلات طرح مهر چه جایگاهی در بین سایر مدیریت ها داشته اید ؟

در سال گذشته پس از مدیریت های اصفهان و فارس و با اختلافی ناچیز رتبه سوم کشور را کسب کرده ایم  بدون شک این موفقیت مرهون تلاش و همدلی تمامی همکاران در صف و ستاد بوده است.

************************************
 
رئیس دایره امور فنی و ارزیابی عنوان کرد:
مدیریت خراسان رضوی پیشگام در برون سپاری امور ارزیابی


جناب آقای طاهررحیمی لطفا به اقدامات صورت گرفته توسط  دایره فنی و ارزیابی در سال گذشته اشاره ای داشته باشید

مدیریت خراسان رضوی جزو مدیریت های پیشگام در امر برون سپاری امور ارزیابی طبق قرارداد منعقده با شرکت اندیشه گستر البرز بوده است که در حال حاضر نمایندگی این شرکت در خراسان رضوی است که  با تعداد 16 نفر پرسنل در استان و سطح هماهنگی بالا و خوب با این دایره و مدیریت مشغول به کار هستند.

دایره فنی و ارزیابی مدیریت خراسان رضوی با اشراف به این موضوع که یکی از مهمترین اولویت های بانک در حال حاضر کاهش مطالبات معوق بانک می باشد، به همکاری و تعامل هرچه تمامتر با دوایر اعتباری، حقوقی و سایر دوایر مدیریت و شعب استان در جهت تنظیم گزارش برای پروژه های مسکن مهر و سایر پرونده های مربوطه و هماهنگی با شرکت اندیشه گستر برای رفع موانع و همفکری، مشورت و سرعت بخشیدن در انجام فروش اقساطی تدریجی و قطعی و سایر موارد براساس آخرین ضوابط و دستورالعمل های جاری بانک و هرگونه تعامل جهت بالا بردن کیفیت و رفع نقص پرونده های گزارش شده و روان سازی امور مابین شعب استان با شرکت مزبور را ایجاد می نماید. در بحث ارزیابی های ارجاعی، سند پشتوانه، وثایق ملکی مازاد، ارزیابی های 90 روزه و کنترل پرونده های اندیشه گستر و سایر موارد، ضمن انجام بازدیدها و تنظیم گزارش ها در حداقل زمان و با بیشترین دقت توسط ارزیابان و همکاران این دایره تحت انجام می باشد. درخصوص پرونده های مسکن مهر و با وجود گستردگی استان، انجام عملیات بازدید از پروژه های مسکن مهر و سایر پرونده های ذیربط و تنظیم و ارسال گزارش های مربوطه در کمترین زمان ممکن مدنظر می دایره است بدیهی است تمام تلاش پرسنل این دایره، حفظ و رعایت اصول امانتداری، صداقت و دقت در بازدیدها و تنظیم گزارش ها است.

 آمارهای پرونده های ارزیابی شده توسط ارزیابان مدیریت و اندیشه گستر البرز در سال گذشته چگونه است؟

آمار پرونده های ارزیابی شده درسال گذشته  در دایره فنی و ارزیابی این مدیریت شامل بازدید و تنظیم گزارش برای  167689 واحد مسکن مهر و بیش از 3647 واحد فروش اقساطی قطعی،376 فقره پرونده متفرقه ارجاعی و وثایق ملکی و بالغ  بر 2207 واحد کنترل پرونده های اندیشه گستر می باشد.

آمار پرونده های ارزیابی و گزارش شده درمدت گفته شده  در شرکت اندیشه گستر البرز نمایندگی خراسان رضوی بالغ بر تعداد 5953پرونده خرید خانه، 21562واحد مشارکت مدنی انفرادی و مجتمع و تعداد 5606 پرونده جعاله و نیز تعداد 39722 واحد فروش اقساطی تدریجی مهر بوده است.

آخرین بروزرسانی 1394/4/23