نمایش اخبار نمایش اخبار

دکتر بت‌شکن:

بازرسان باید پیام‌رسان سلامت در نظام بانکی باشند.

بازرسان باید پیشران شفافیت و پیام‌رسان سلامت در نظام بانکی باشند و شرط تحقق این امر، آن است که بازرسان باید از موضوع آخرین دستاوردها اطلاع داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمدهاشم بت‌شکن، مدیر‌عامل بانک در سومین همایش بازرسی و عوامل نظارتی بانک مسکن که با حضور اعضای هیات‌مدیره، برخی مدیران امور و رؤسای ادارات و بازرسان اداره کل بازرسی برگزار شد، بر تقویت سطح آگاهی و مهارت بازرسان تاکید کرد.
مدیر‌عامل بانک با اشاره به اعتقاد بر اصل شایسته‌سالاری در بانک گفت: در فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، موضوع شایسته‌سالاری مبتنی بر سه اصل دانش‌محوری، برنامه‌محوری و کارنامه‌محوری است.
وی افزود: براساس این سه اصل که به‌نوعی پوشش‌دهنده یکدیگر هستند، سابقه باید مؤثر، کارآمد و سلامت باشد، فرد باید از دانش، تخصص و تحصیلات مرتبط برخوردار باشد و برنامه‌ای را اعلام نماید.
دکتر بت‌شکن با اشاره به اصل ارتقا از درون گفت: شایستگان با تلاش خود از درون ارتقا یافته و به جایگاهی که استحقاق آن را دارند می‌رسند‌.اکنون هم در حوزه بازرسی نیز انتصابات با برنامه و کارنامه مشخص و ارتقا از درون صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: در اساس نامه و قوانین بالادستی، امانت، وکالت، ضمانت، وصایت، شراکت، ضمانت و رازداری، وظیفه یک بانکدار است و شرط تحقق این اهداف اعتماد عمومی ، رازداری است و ما باید بتوانیم این اعتماد عمومی را تقویت کنیم. با توجه به جایگاه بانک مسکن به عنوان یک بانک مردمی ، مدیریت این بانک برتقویت نظارت ها به صورت موثر تاکید دارد وبه هیچ وجه بی توجهی به موارد را نمی پذیرد. 
مدیر‌عامل بانک با تاکید بر اعتماد عمومی و خوشنامی بانک به‌عنوان سرمایه‌های اصلی آن تصریح کرد: این اعتماد در گرو سلامت و ثبات بانک است و حوزه نظارت باید فراگیر باشدواز هرگونه توجه غیرقانونی بپرهیزد.
وی همچنین بر انجام فعالیت‌های بانک در محور فعالیت‌های اصلی بانک تاکید کرد و گفت: به‌قدر کافی در زمینه تخصص خود بازار داریم و باید در همین زمینه پیش برویم.
دکتر بت‌شکن با اشاره به نقش‌های اصلی بازرسی گفت: بازرسی یک نگاه به درون دارد که باید برنامه‌های خود را حول‌و‌حوش این برنامه‌ها قرار دهد و نگاه بازرسی پس از وقوع، به‌تنهایی کافی نیست. بازرسی باید دوشادوش بانک حرکت کند و از سیاست‌ها و برنامه‌ها آگاهی داشته باشد و خود را با برنامه‌های هیات‌مدیره تطبیق دهد و به پیشبرد این برنامه‌ها کمک کند.
مدیر‌عامل با تاکید بر نگاه پیشگیرانه در بازرسی افزود: باید حوزه ریسک و حسابرسی داخلی در کنار بازرسی به احراز سلامت بانک کمک کند و این نگاه پیشگیرانه است. شاخص عملکرد اداره بازرسی این است که تا چه حد توانسته در پیشگیری از تخلفات و کمک به بهبود روانی در ذیل فعالیت‌های جاری بانک اقدام کند.
مدیر‌عامل بانک، دومین نگاه را نگاه به مراجع بیرونی دانست و افزود: باید به‌عنوان یک بانک دولتی پاسخگو باشیم و به مراجع نظارتی کاملا شفاف پاسخ‌های لازم را ارایه دهیم.
وی سومین نگاه را نگاه به مشتری عنوان کرد و افزود: «بانک پاسخگو»، شعار محوری بانک در سال‌های گذشته بود و باید به‌عنوان مردمی‌ترین بانک، پاسخگو باشیم. خوشبختانه رویکرد پاسخگویی و رسیدگی به شکایات باید در بانک هست ومی بایست تقویت شود.
دکتر بت‌شکن افزود: بازرسی باید توفق حرفه ای در زمینه های مختلف بانکی داشته باشند تا بتواند راهکار اصلاح کننده ارایه دهد تاپیش‌گیرنده، هماهنگ‌کننده و انعطاف‌پذیر بوده و در ذیل قوانین مقررات فعالیت‌ ،اشراف داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید مفاهیم جدید در بانک نهادینه شود و حضور مؤثر قبل از وقوع از‌طریق دو عامل اصلاح فرایندها و تقویت سیستم‌های IT base امکان‌پذیر خواهد شد.بازرسی همواره باید این اصل مدیریتی را در نظر داشته باشد که اعتماد خوب است وکنترل بهتر است وما بی نیاز از کنترل نیستم .
در ادامه، علیرضا بلگوری عضو هیات‌مدیره بانک، حوزه بازرسی را از واحدهای حساس، مهم و مؤثر دانست و با بیان اینکه ساختار و نظام کنترلی بسیار خوبی در بانک طراحی شده است، گفت: وظیفه حوزه بازرسی حفظ و ثبات در سیستم بانکی است، بازرسی دقیق و پیشگیرانه موجب می‌شود ریسک‌های کمتر و قابل‌کنترلی را مرتکب شویم. بنابراین برای ارتقای سلامت باید سطح کیفی بازرسی را در شبکه و ستاد بالا ببریم.
وی گفت: باید از بازرسی سنتی خارج شده و ابزارهای جدید در بازرسی استفاده کرده و به‌سمت پیشگیری حرکت کنیم. بر همین اساس، ضروری است که عارضه‌یابی انجام داده تا ببینم فرآیندها در کجا ایراد دارد و بر اساس آن، یک نظامات نظارتی داشته باشیم.
بلگوری، یکی دیگر از وظایف حوزه بازرسی را صیانت از کارکنان و ترمیم و بهبود در اصلاح شیوه‌های عملیاتی دانست و ادامه داد: در بررسی ریشه‌ای بسیاری از مشکلات، متوجه می شویم که علت آن عدم تقسیم‌کار و عدم کنترل و نظارت‌های پله‌ای است. بنابراین حوزه بازرسی باید این‌ها را شناسایی کند. در این مورد حوزه طرح و برنامه می‌تواند کمک به‌سزایی انجام دهد و برنامه‌ها را بازنگری کرده و تغییرات لازم را اعمال کند.
عضو هیات‌مدیره «شناخت دقیق همکاران بازرسی از مقررات و قوانین و ضوابط حاکم در بحث بازرسی»، «نگاه رقابتی در سیستم‌های بانکی و شعب»، «تعامل بیشتر بین حوزه بازرسی و همکاران شعب و ستاد» را از نکات مهمی دانست که در بازرسی باید به آن توجه کرد.
وی همچنین گفت: از اتفاقات گذشته باید تجربه نمود و برنامه ای تنظیم کرد و به همکاران جدید و شعب دیگر ابلاغ کنیم تا برای پیشگیری از آن استفاده کنند. خودکنترلی را جایگزین دیگر‌کنترلی کرده و قبول کنیم که همکاران ما در شعب می‌توانند به‌عنوان بازرس عمل کنند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. ما با این کار به همکاران نشان می‌دهیم که می‌توانند به‌عنوان بک بازوی اصلی نظارتی و بازرسی در شعبه فعالیت کنند. 
در ادامه محمد حسن مهدوی مدیر امور حراست گفت: یکی از فلسفه های وجودی دو مجموعه حراست و بازرسی این است که همانند دوبال برای یک پرنده عمل نمایند، این دو می توانند با همدلی، همکاری و تعامل مناسب سازمان و بانک را رشد داده و به پرواز یک سازمان کمک نمایند. بدانیم که اگر هر کدام از بال ها ناقص کار کند پروازی انجام نخواهد شد.
وی افزود: دو وظیفه اصلی حراست که بارها گفته شده ابتدا پیشگیری است که قبل از این که فرد دچار بحران و مشکل شود جلوگیری کرده و هشدارهای لازم به وی داده شود، ما با ارایه آموزش و امکاناتی که داریم وظیفه پیشگیری را انجام می دهیم. اقدام بعدی حراست، سالم سازی است که این نقطه مشترک حراست و بازرسی است.
مهدوی نظارت و بازرسی را از 3 منظر نظارت بر امورات اجتماعی جامعه، نظارت بر نظام مدیریت جامعه و دستگاه و نظارت بر امورات سیاسی مربوط به جامعه برشمردند.
مشاور مدیر عامل هدف حوزه بازرسی را مراقبت از حرکات نا به جا در سیستم اداری، مراقبت و نظارت از افرادی که به جامعه و دستگاه ضرر و زیان وارد می کنند، مراقبت و نظارت بر حسن اجرای کارها ( رعایت دستور العمل ها)، اجرای صحیح قوانین و مقررات و نهایتا اجرای عدالت برشمرد.
وی تاکید کرد: افراد بازرسی و حراست در صورتی موفق خواهند بود که خدا ترس و با تقوا، خردمند و متخصص در امور مربوط به دستگاه باشند و ضمن آنکه از منابع انسانی و رفتار با انسان ها اطلاعاتی کافی داشته باشند. تجربه کاری یکی از عوامل موفقیت در بازرسی است، بازرسی باید دقیق و شفاف باشد و از گزارشات غیر منصفانه پرهیز کند.
مدیر امور حراست ادامه داد : افرادی که کار نظارت و کنترل را انجام می دهند باید در کارشان صحت و دقت داشته باشند، در واقع اقدامات آن ها بر وظایف محوله مبتنی بر عملکرد و راهبرد تعیین شده از سوی بانک و مدیر عامل بانک باشد.
همچنین محمد نقاب‌دوست، رییس اداره کل بازرسی با بیان اینکه بازرسی مکانیزه از سال 92 به‌موازات بازرسی حضوری پیاده‌سازی شده است، گفت: بازرسی مکانیزه به دو روش دوره‌ای و موردی انجام می‌شود و در این شیوه، سیستم‌های شعب و مدیریت‌های شعب به‌صورت متمرکز مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرند.
وی افزود: تا بهمن سال 93 از مجموع 1241 شعبه در 35 مدیریت شعب مناطق و استان‌ها، 1142 شعبه، معادل 92درصد مورد بازرسی قرار گرفته است. 
وی گفت: 152 شعبه از 1142 شعبه بازرسی‌شده تا بهمن‌ماه سال‌جاری به‌صورت سرزده بوده که معادل 13 درصد کل بازرسی‌ها تا‌کنون است. 
نقاب‌دوست تصریح کرد: اداره کل بازرسی در سال 93 به تهیه و راه‌اندازی سامانه جدید متمرکز شکایات در این اداره کل به‌صورت پایلوت اقدام کرده است و در‌نظر داریم در سال آینده این سامانه در تمام مدیریت‌های شعب، نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 
رییس اداره کل بازرسی در‌خصوص برنامه‌های آینده اداره کل بازرسی گفت: استقرار بازرسی مکانیزه در مدیریت‌های شعب مناطق و استان‌ها، بهره‌برداری از سیستم متمرکز شکایات در اداره بازرسی و مدیریت‌های شعب مناطق و استان‌ها، بهره‌برداری از فاز دوم استاندارد‌سازی ابلاغیه‌های بازرسی و تهیه گزارش‌های متمرکز، تقویت بازرسی ارزی، بازدید و برگزاری جلسات مدیران بازرسی با مسوولان مدیریت‌های شعب، تداوم آموزش هدفمند و پویای بازرسان در راستای اهداف راهبردی بانک و افزایش تعداد بازرسی‌های ادواری و سرزده شعب در سال 94، از‌جمله برنامه‌های این اداره کل در سال آینده به‌شمار می‌رود.
همچنین در این همایش به مهدی کریمی و بابک نظریان، مدیران سابق بازرسی لوح تقدیر اهدا شد.
گفتنی است، در این همایش پنل های تخصصی با حضور مدیران امور و روسای ادارات نیز برگزار شد.
آخرین بروزرسانی 1394/7/26